Met onze beweging naar de mentale gezondheidscentra omarmen we een nieuwe manier van werken. Maar hoe gaat dat in zijn werk en hoe is dat anders dan de bekende manier van werken?
Waarom een nieuwe manier van werken?
Als we kijken naar de maatschappij is duidelijk dat de huidige manier van werken in de ggz niet meer past. Personeelstekorten, wachtlijsten, versnipperde ggz-landschap; slechts een greep uit de aanleiding voor een kritische blik op hoe we werken. We gaan voor een nieuw systeem waarbij we de ggz willen ontschotten. Eén voordeur voor de cliënt waarbij we niet kijken naar diagnose maar naar de mens. Waar heeft iemand behoefte aan? Is behandeling écht de juiste aanpak of is er juist behoefte aan hulp uit een andere hoek, zoals schuldsanering?
We starten in een Mentaal Gezondheidscentrum altijd met een verkennend gesprek. Tijdens dit gesprek onderzoeken we samen met iemand
wat de vraag is en welke partij (binnen of buiten de ggz) nodig is om deze vraag te beantwoorden.
Wat verandert er?
Zo werken we van:
- Aanbodgericht naar vraaggericht
- Analyserende vragen naar faciliterende vragen
- Eilanden cultuur naar samenwerkend integraal intern en in de keten
- Cliënt alleen naar cliënt en zijn naasten
- DSM als enige verklaring naar wie ben jij en wat is jouw verhaal?
- Invaliderende taal naar herstelgerichte taal
- Evalueren naar bewaken van voortgang