In het Mentaal Gezondheidscentrum draait het niet om de diagnose, maar om de mens zelf. Die aanpak spreekt Amy erg aan. “Mijn eerste vraag is bijvoorbeeld: als ik jou tegen zou komen op een feestje, hoe zou jij jezelf dan aan mij voorstellen? Wat zou je over jezelf vertellen? Cliënten reageren verbaasd als ik deze vraag stel. Ze hebben zich voorbereid op een gesprek over hun mentale klachten. Maar ik wil juist horen wie ze zijn als mens en waar hun kracht zit.”
Creatief kijken naar mogelijkheden
“Tijdens het verkennend gesprek onderzoek ik wat iemand wil en wat er mogelijk is. Dat kan een behandeling zijn bij GGz Breburg maar net zo goed een cursus of ondersteuning van een andere instantie. Ik wil de cliënt concreet op weg helpen met wat nu belangrijk is en voorkomen dat hij of zij onterecht op een lange wachtlijst komt. Dat vraagt om flexibiliteit en creativiteit: ik heb geen checklist met standaardvragen en oplossingen, maar volg het verhaal van de cliënt.”
Deze vraaggerichte benadering werkt, constateert Amy. “Voor nieuwe cliënten is het fijn dat ze snel terecht kunnen en op weg worden geholpen, binnen of buiten de ggz. Mensen die al wel veel zorg hebben gehad, reageren aangenaam verrast. ‘Mag ik het echt zélf bepalen? Hoef ik geen behandelplan te ondertekenen?’ Die reacties vind ik erg leuk om te horen.”
Doen waar je blij van wordt
Ook de prettige samenwerking met collega’s zorgt ervoor dat Amy iedere dag met plezier naar haar werk gaat. “We werken in een multidisciplinair team waarin we elkaar goed aanvullen. Er heerst een goede sfeer, we kunnen altijd op elkaar rekenen. Bovendien zijn er binnen GGz Breburg veel opleidingsmogelijkheden waardoor ik mezelf kan blijven ontwikkelen. Je krijgt hier de ruimte om te doen waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Kortom: ik zit hier helemaal op mijn plek.”